vineri, 27 august 2010

Prin Romania - Sovata si Sighisoara

Pana sa ajungem la Sovata avem oarece kilometrii de parcurs, asa ca ne-am pus in miscare dimineata, cat de dimineata suntem noi in stare. Drumul care leaga Vatra Dornei de Bistrita este refacut de curand si este intr-o stare foarte buna, asa ca este o placere sa mergi printre munti si sa admiri peisajul. Pasul Tihuta, din pacate aici cel mai inalt punct al pasului nu este marcat decat de o placuta pe care scrie altitudinea si nimic altceva care sa iti atraga atentia. La coborarea din pas este celebrul Castel Dracula, in realitate un hotel construit cu ceva ani in urma, unde contra a 2 lei te baga intr-o camera la subsol si o domnita iti spune povestea contelui, iar un apucat sare din cosciugul aflat in mijlocul camerei in incercarea de a speria publicul.

Terasa hotelului ofera o perspectiva superba asupra zonei si a manastirii Nasterea Maicii Domnului, unde se afla controversata cruce amplasata de consiliul judetean Bistrita-Nasaud.

Toate acestea se afla intr-o micuta localitate, cu un potential turistic neexploatat decat intr-o mica masura - Piatra Fantanele.
Detaliile unei calatorii auto pe drumurile romanesti nu cred ca mai sunt necesare, oricum pana la Sovata s-a amestecat drum foarte bun cu drumuri clasice romanesti.
Am ajuns in Sovata pe dupa-amiaza si ne-am pus in miscare picioarele intepenite de atata stat in masina. Ma asteptam ca Sovata sa se incadreze in tiparul clasic al statiunilor de tratament, adica hoteluri vechi, baze de tratament vechi, paragina si cam atat. Din fericire am gasit o statiune animata, plina de carciumioare, magazine, hoteluri si cladiri care arata frumos, spatii verzi, parc, targ si un lac foarte frumos amenajat. In statiune sunt 2 lacuri: Lacul Ursu si Alunis, primul este chiar in statiune, pentru cel de-al doilea ai de mers vreo 10 minute prin padure, pe alei amenajate ca printr-un parc. La Alunis nu am ajuns, insa lacul Ursu este foarte bine amenajat, avand spatiu special pentru plaja si baie. In lacul Ursu scaldatul este interzis cateva ore in timpul zilei, daca nu ma insel intre orele 13 si 15, pentru a da posibilitatea apei sa se linisteasca, timp in care poti ramane in strand sau te poti plimba prin statiune. Lacul Ursu este unic in Europa prin caracterul sau helioterm - ce inseamna acest lucru? Ei bine... da-ti cautare pe Google pentru ca este un fenomen complex : apa dulce la suprafata si apa sarata la adancime, cu temperaturi diferite, etc....

Sovata este o statiune in care chiar merita sa mergi, dar, pentru ca intotdeauna exista un dar, pentru a nu uita ca ne aflam in Romania, desi intr-o localitate in care populatia maghiara este in proportie de 90%, calitatea serviciilor in unele carciumi este tipica.
Exemplul 1: vrem sa mancam, suntem 9 persoane, primul restaurant la care ne-am dus - se plateste 20 ron/persoana consumatie obligatorie pentru ca este week-end si nu putem sta pe terasa afara ci undeva la etaj. Ca sa stiti sa o ocoliti se numeste Restaurant Boema. Poate am fi trecut peste toate astea, pentru ca arata foarte bine restaurantul si are un renume bun, daca nu ar fi venit in timp ce discutam cu chelnerul de la intrare, un individ (probabil seful de sala) care dupa ce am refuzat sa mergem la etaj a inceput sa vorbeasca in maghiara si chelnerul era un fel de translator.
Exemplul 2: vrem sa mancam in continuare, tot 9 persoane suntem, ne asezam la masa la o carciuma numita Bucuresti - un fel de cireasa de pe tort. Picolita a venit dupa 5 minute sa stranga de pe masa resturile, nu a luat tot o data ci pahar cu pahar, iar farfuriuta cu sosuri a stat ceva vreme pe un colt de masa, fata de masa nu a primit de la don'soara nici macar un servetel nu zic scuturat napron. A venit chelnerul si tipic romanesc multe produse din meniu nu exista. Salata bulgareasca - din 2 furculite o terminai si numele de "Bulgareasca" ii venea doar de la oul fiert pus deasupra, pentru ca nu avea nimic in comun cu ceea ce stim noi ca este, reteta casei: salata de varza, rosii, branza si ou fiert.
Dupa ce ca din 9  mancare au mai comandat 3, la masa au ajuns 2 comenzi insa pe nota de plata facuta ca pe vremea lu' Pazvante, au venit toate produsele, iar chelnerul ne-a zis sa platim doar ce stim ca a venit la masa. A fost prima data dupa mult timp cand ne-am straduit si am cautat in buzunare dupa marunt ca sa platim si din pacate tot i-a ramas spaga vreo 2 bani. Am platit o mancare proasta cu bani foarte multi: salata bulgareasca vreo 12 lei si cascavalul pane vreo 15 lei. ORIBIL!!
Dar, in localitate exista si locuri dragute, pentru ca totusi ne era inca foame... asa ca ne-am asezat la o terasa gen Festivalul Berii, unde se serveau numai chestii la gratar, salate si cartofi prajti. 2 baieti care se miscau brici, foarte draguti...mancarea buna, ieftina si rapid servita. Curatenie la buda,  la "restaurant" le-a fost scarba baietilor, deci fetele nici n-au avut curaj sa intre. Din pacate aici nu aveau dulciuri, insa vazusem o cosmelie unde se vindeau clatite si langosi asa ca pe drum inspre casa am facut un popas acolo.
Doamnele care pregateau, 2 unguroaice foarte haiose care se cocotasera pe geam sa se hlizeasca la Max, catelul nostru, ne-au facut niste clatite cu gem suuuper bune. La ele am vazut cum se face langos in zona, eu toata viata am vazut ca sunt gogosi umplute, la Sovata arata ca niste placinte pe care se pune branza, cascaval sau ce alte chestii mai au ei acolo. Am aflat intreband ce i-a servit domnului din fata mea, domn care s-a intors la mine si m-a intrebat daca vreau sa gust ... amuzament la maxim, am refuzat normal.
Dupa o zi plina ne-am culcat ca gainile pe la 10-11. A doua zi eu si Radu am plecat inspre Bucuresti, lasand restul gastii sa se duca la Praid si sa se plimbe prin zona.
Pe drumul spre casa ne-am oprit in Sighisoara si pentru prima data in viata mea am vazut frumoasa cetate medievala. Desi este o parcare mare jos, noi am preferat sa urcam cu masina in cetate. De ce? De lene, normal.

Stradutele din cetate sunt atat de inguste si gasirea unui loc de parcare reprezinta o asemenea provocare, incat nu sfatuiesc pe nimeni sa urce cu masina, mai ales ca din parcare pana la cetate faci maxim 5 minute pe jos.
Neavand prea mult timp la dispozitie, am vizitat foarte putin din cetate si nu am intrat decat in Biserica Manastirii, unde pentru o taxa de 2 lei, o doamna te insoteste si iti povesteste despre istoria bisericii, istoria orasului si iti sta la dispozitie pentru orice detaliu. Sighisoara este unul din locurile unde intentionam sa ne intorcem cat de curand pentru a o vizita pe indelete.

Gata, vacanta s-a incheiat. Ce la inceput ni s-a parut o vacanta foarte lunga a trecut intr-o clipita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu